Debian Science Project
Summary
Astronomy
Debian Science Astronomy-overgangspakke

Debian-Astro er nu en separat Debian Pure Blend og tillader en finjusteret kontrol over emnerne til installation. For at gøre overgangen nemmere vil denne pakke installere alle brugerrelaterede opgaver fra Debian-Astro.

Description

For a better overview of the project's availability as a Debian package, each head row has a color code according to this scheme:

If you discover a project which looks like a good candidate for Debian Science to you, or if you have prepared an unofficial Debian package, please do not hesitate to send a description of that project to the Debian Science mailing list

Links to other tasks

Debian Science Astronomy packages

Official Debian packages with high relevance

Astromatic
Astronomisk pipeline-programsamling
Versions of package astromatic
sid1.1all
stretch1.1all
buster1.1all
Git

AstroOmatic-programmet er lavet til at køres i jobtilstand på store mængder af data, hovedsagelig på Unix-platforme, med minimal menneskelig intervention. Det er i øjeblikket i brug i diverse imageundersøgelser, herunder TERAPIX, Dark-Energy Survey Data Management-system og Astro-WISE.

Denne metapakke vil installere alle programmer fra AstrOmatic.net, som er pakket for Debian.

Astrometry.net
Astrometry - pladeløser
Versions of package astrometry.net
ReleaseVersionArchitectures
sid0.73+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster0.73+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch0.70+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 128 users (268 upd.)*
Git

Astrometry-motoren vil anvende et billede og returnere astrometry world coordinate system (WCS), en standardbeskrivelse af transformationen mellem billedkoordinater og himmelkoordinater.

Please cite: D. Lang, D. W. Hogg, K. Mierle, M. Blanton and S. Roweis: Astrometry.net: Blind Astrometric Calibration of Arbitrary Astronomical Images. (eprint) aj 139:1782-1800 (2010)
Screenshots of package astrometry.net
Astronomical-almanac
astronomisk almanak - beregn planet- og stjerneplaceringer
Maintainer: Thorsten Alteholz
Versions of package astronomical-almanac
ReleaseVersionArchitectures
squeeze5.6-3amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
stretch5.6-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie5.6-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy5.6-4amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
sid5.6-5amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster5.6-5amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Debtags of package astronomical-almanac:
uselearning
Popcon: 29 users (22 upd.)*
License: DFSG free

Programmet aa beregner omløbsbaner for planetariske objekter og udfører stramme koordinatreduktioner for tilsyneladende geocentrisk og topcentrisk placering (lokal højde og azimut). Programmet reducerer også placeringer for stjernekatalog angivet i enten FK4- eller FK5-systemet. Data for de 57 navigationale stjerner er inkluderet. De fleste algoritmer er hentet fra The Astronomical Almanac (AA) udgivet af U.S. Government Printing Office.

Programmet aa følger de stramme algoritmer for reduktion af himmelkoordinater præcist som udlagt i aktuelle udgaver af den astronomiske almanak (Astronomical Almanac). Reduktionen for den tilsyneladende geocentriske placering er blevet kontrolleret af en speciel version af programmet (aa200) som henter planetære placeringer direkte fra Jet Propulsion Laboratory DE200's numeriske integrering af solsystemet. Resultatet passer præcist med den astronomiske almanaks tabeller fra 1987 og fremad (tidligere almanakker bruger andre reduktionsmetoder).

Bestemte beregninger såsom rettelsen for nutation, angives ikke præcist i AA'en men er refereret der. I disse tilfælde udfører programmet den fulde beregning som bruges til at konstruere almanaktabellerne (referencer tilbydes).

Screenshots of package astronomical-almanac
Astropy-utils
Værktøj til kommandolinjen fra Astropy
Versions of package astropy-utils
sid2.0.2-2all
buster2.0.3-1all
sid2.0.1-2all
sid2.0.3-1all
stretch1.3-8all
sid1.2.1-1all
Popcon: 17 users (25 upd.)*
Git

Pakken astropy indeholder grundlæggende funktionalitet og nogle fælles værktøjer krævet for udførsel af astronomi og astrofysisk forskning med Python.

Denne pakke indeholder værktøjerne som følger med Astropy:

• fitscheck: Detekter og ret FITS-standardovertrædelser.
  • fits2bitmap: Opret en bitmap-fil fra et FITS-billede.
  • fitsdiff: Sammenlign to FITS-billedfiler og rapporter forskellene i nøgleord og data for teksthovederne.
  • fitsheader: Udskriver teksthovederne for en eller flere FITS-filer til standardud i et læsevenligt format.
  • samp_hub: SAMP Hub Server.
  • volint: Kontroller en VOTable-fil for overholdelse af VOTable- specifikationen.
  • wcslint: Kontrollerer WCS-nøgleordene i en FITS-fil for overholdelse af standarderne.
Please cite: Astropy Collaboration and Robitaille, T.P. and Tollerud, E.J. and Greenfield, P. and Droettboom, M. and Bray, E. and Aldcroft, T. and Davis, M. and Ginsburg, A. and Price-Whelan, A.M. and Kerzendorf, W.E. and Conley, A. and Crighton, N. and Barbary, K. and Muna, D. and Ferguson, H. and Grollier, F. and Parikh, M.M. and Nair, P.H. and Unther, H.M. and Deil, C. and Woillez, J. and Conseil, S. and Kramer, R. and Turner, J.E.H. and Singer, L. and Fox, R. and Weaver, B.A. and Zabalza, V. and Edwards, Z.I. and Azalee Bostroem, K. and Burke, D.J. and Casey, A.R. and Crawford, S.M. and Dencheva, N. and Ely, J. and Jenness, T. and Labrie, K. and Lim, P.L. and Pierfederici, F. and Pontzen, A. and Ptak, A. and Refsdal, B. and Servillat, M. and Streicher, O.: Astropy: A community Python package for astronomy. (eprint) Astronomy & Astrophysics 558(A33):A33 (2013)
Boinc-app-milkyway
Milkyway@home application for the BOINC client
Versions of package boinc-app-milkyway
ReleaseVersionArchitectures
squeeze0.18d-1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Debtags of package boinc-app-milkyway:
License: DFSG free

The goal of Milkyway@Home is to use the BOINC platform to harness volunteered computing resources in creating a highly accurate three dimensional model of the Milky Way galaxy using data gathered by the Sloan Digital Sky Survey. This project enables research in both astroinformatics and computer science.

In computer science, the project is investigating different optimization methods which are resilient to the fault-prone, heterogeneous and asynchronous nature of Internet computing; such as evolutionary and genetic algorithms, as well as asynchronous newton methods. While in astroinformatics, Milkyway@Home is generating highly accurate three dimensional models of the Sagittarius stream, which provides knowledge about how the Milky Way galaxy was formed and how tidal tails are created when galaxies merge.

This package contains the Milkyway@home application for the BOINC distributed computing platform. Note that this package has been primarily created for users of architectures for which Milkyway@home does not provide its application. If your architecture is x86 or AMD64 the BOINC client automatically downloads the latest Milkyway@home application if you participate in this project. There is no need to install this package then.

Boinc-app-seti
SETI@home-program for BOINC-klienten
Versions of package boinc-app-seti
ReleaseVersionArchitectures
jessie7.28~svn2633-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster8.00~svn3701-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid8.00~svn3701-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch8.00~svn3363-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
squeeze5.13+cvs20060510-7amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Debtags of package boinc-app-seti:
devellang:c++
fieldastronomy, physics
interfacedaemon
networkclient
roleplugin
scopeutility
useanalysing, calculating, learning, searching, viewing
Git

SETI@home er et distribueret beregningsprojekt, der bruger internetforbundne computere til Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI). Programmet søger efter mulige beviser på udenjordisk intelligens i radiotransmissioner indsamlet af Arecibo-radioteleskopet.

Denne pakke indeholder SETI@home Enhanced-programmet for den BOINC-distribuerede beregningsplatform. BOINC-klienten henter radiodataene som SETI@home-programmet analyserer efter udkig for signaler af udenjordisk oprindelse. Resultaterne sendes tilbage til SETI@home-serveren af BOINC-klienten.

Bemærk at denne pakke primært er blevet oprettet for brugere af arkitekturer hvor SETI@home ikke tilbyder sit program. Hvis din arkitektur er x86 eller aMD64 henter BOINC-klienten automatisk det seneste SETI@home-program, hvis du deltager i dette projekt. Der er ingen grund til at installere denne pakke i det tilfælde, med mindre du vil have din egen tilpassede SETI-rettelse eller nye kompilerflag evalueret. Konfigurationen af BOINC for at finde den lokale SETI-binære fil udføres af pakken.

Denne pakke tilbyder kun programmet for kommandolinjen. Pakken boinc-app-seti-graphics tilbyder det grafiske program.

Casacore-tools
Værktøjer bygget med CASA
Versions of package casacore-tools
buster2.4.1-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mipsel,ppc64el,s390x
stretch2.2.0-2amd64,armel,armhf,i386,mipsel
sid2.4.1-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 10 users (31 upd.)*
Git

Pakken casacore indeholder basisbibliotekerne for den gamle pakke AIPS++/CASA (Common Astronomy Software Applications). Denne opdeling blev lavet for at få en bedre separation af basisbibliotekerne og programmer.

Denne pakke indeholder værktøjerne bygget med CASA core:

• taql - forespørgselssprog for casacoretabeller
  • measuresdata - opret datatabeller for målinger
  • imageregrid, imagecalc, showtable, showtablelock, findmeastable, fits2table, imreorder, casahdf5support, msselect, image2fits, imageslice, etc.
Celestia
realtids visuel rumsimulering
Maintainer: Guus Sliepen (YunQiang Su)
Versions of package celestia
wheezy1.6.1+dfsg-2all
jessie1.6.1+dfsg-3.1all
squeeze1.6.0+dfsg-2all
Debtags of package celestia:
roledummy
License: DFSG free

Celestia er et frit 3D astronomiprogram baseret på kataloget Hipparcos. Programmet tillader brugere at vise objekter der varierer i størrelse fra kunstige satellitter til hele galakser i tre dimensioner med brug af OpenGL. Til forskel fra de fleste planetariumprogrammer kan brugeren frit bevæge sig rundt i universet.

Dette er en basispakke, som vælger mindst en brugerflade til celestia.

Screenshots of package celestia
Eso-midas
European Southern Observatory Munich Image Data Analysis System
Versions of package eso-midas
ReleaseVersionArchitectures
buster17.02pl1.2-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie13.09pl1.4-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch15.09pl1.0-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid17.02pl1.2-2amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 17 users (20 upd.)*
Git

ESO-MIDAS-systemet tilbyder generelle værktøjer for billedbehandling og datareduktion med vægt på astronomiske programmer inklusive billed- og specielle reduktionspakker for ESO-instrumentation på La Silla og VLT'en på Paranal. Derudover indeholder den programpakker for stjerne- og overfladefotometri, billedskarphed og nedbrydning, statistik og forskellige andre.

Please cite: K. Banse, P. Grosbol and D. Baade: MIDAS as a Development Environment. Astronomical Data Analysis Software and Systems I 25:120 (1992)
Other screenshots of package eso-midas
15.09pl1.0-1https://screenshots.debian.net/screenshots/000/014/465/large.png
Screenshots of package eso-midas
Esorex
Kørselsværktøj for European Southern Observatory-datakanaler
Versions of package esorex
jessie3.11-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster3.12.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid3.12.3-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch3.12.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy3.9.6-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x
Debtags of package esorex:
useconverting, organizing
Popcon: 17 users (16 upd.)*
Git

EsoRex er Recipe-kørselsværktøjet for European Southern Observatory (ESO). Det kan vise, konfigurere og køre CPL-baserede opskrifter fra kommandolinjen.

Common Pipeline Library (CPL) består af et sæt af ISO-C-biblioteker, som tilbyder et omfattende, effektivt og robust programværktøjssæt. Den udfører et grundlag for oprettelsen af automatiserede astronomiske datareduktionsopgaver.

En af funktionerne tilbudt af CPL'en er muligheden for at oprette algoritmer for datareduktion, som kører som udvidelsesmoduler (dynamiske biblioteker). Disse kaldes for »opskrifter« og er et af hovedaspekterne til udviklingsmiljøet for CPL-datareduktion.

Fitscut
Udtrækker udklip fra FITS-billedfiler
Versions of package fitscut
ReleaseVersionArchitectures
sid1.4.4-4amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster1.4.4-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch1.4.4-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 10 users (13 upd.)*
Git

Fitscut er designet til at udtrække udklip fra FITS-billedfiler. FITS-, PNG- og JPEG-filtyper er understøttet. Når flere filer angives og resultatet skal være PNG eller JPEG bliver billedet et RGB-farvebillede.

Fitsverify
FITS File Format-Verification Tool
Versions of package fitsverify
buster4.18-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie4.17-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch4.18-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid4.18-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package fitsverify:
usechecking
works-withfile
Popcon: 17 users (15 upd.)*
Git

Fitsverify er et computerprogram som strengt kontrollerer om en FITS-datafil (Flexible Image Transport System) overholder alle kravene defineret i version 3.0 af FITS-standarddokumentet.

Ftools-fv
Værktøj for visning og redigering af FITS-formatfiler
Versions of package ftools-fv
stretch5.4+dfsg-2all
buster5.4+dfsg-2all
jessie5.3+dfsg-5all
sid5.4+dfsg-2all
Debtags of package ftools-fv:
works-withfile
Popcon: 23 users (16 upd.)*
Git

Fv tilbyder en grafisk brugerflade til data lagret i FITS-filer (Flexible Image Transport System). Lokale filer kan oprettes, ses og redigeres, filer på internettet kan åbnes skrivebeskyttet via http- og ftp-protokollerne. Via POWplot-programmet, kan FITS-data visualiseres i en stor mængde af stile. En grænseflade til SkyView-netdatabasen giver mulighed for at søge, hente og plotte billeder og objektlister for en region af skyen.

Please cite: Pence, W.: New Developments in the FITSIO and FV Software Packages. Astronomical Data Analysis Software and Systems VII 145:97 (1998)
Funtools
Minimal buy-in FITS-redskabspakke
Versions of package funtools
ReleaseVersionArchitectures
jessie1.4.4+dfsg2-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid1.4.7-2amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch1.4.7-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy1.4.4-3amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
buster1.4.7-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 16 users (16 upd.)*
Git

Funtools, er et »minimal buy-in« FITS-bibliotek og redskabspakke udviklet af High Energy Astrophysics Division hos SAO. Biblioteket funtools tilbyder forenklet adgang til en bred række af filtyper: normale astronomiske FITS-aftryk og binære tabeller, rå arrayer og binære hændelseslister, og endda tabeller med ASCII-kolonnedata. Et sofistikeret regionsfiltreringsbibliotek (kompatibelt med ds9) filtrerer billeder og tabeller med booleske operationer mellem geometriske former, understøtter verdenskoordinater etc. Funtools understøtter også avancerede funktioner såsom optimeret datasøgning med indeksfiler.

Denne pakke indeholder værktøjerne.

Please cite: E. Mandel, S.S. Murray and J.B. Roll: Funtools: An Experiment with Minimal Buy-in Software. Astronomical Data Analysis Software and Systems X 238:225 (2001)
Gcx
Astronomisk billedbehandling og fotometri - gtk+-program
Versions of package gcx
stretch1.3-1.1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy1.3-1.1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze1.3-1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
sid1.3-1.1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
jessie1.3-1.1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster1.3-1.1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
upstream1.5
Debtags of package gcx:
interfacecommandline, x11
useconverting, viewing
Popcon: 21 users (18 upd.)*
License: DFSG free

Gcx er et astronomisk billedbehandlings- og datareduktionsværktøj, med en nem grafisk brugerflade. Værktøjet tilbyder et fuldstændigt sæt af funktioner til datareduktion for CCD-fotometri, med WCS-billedtilpasning, automatisk stjerneidentifikation, blændefotometri for mål og standardstjerner, enkelt billede ensemble fotometri-løsninger, farvekoefficientmontering for flere billeder, ekstinktionskoefficientstilpasning og »all-sky«-fotometri; samt generelle astronomiske billedbehandlingsfunktioner (bias, mørke, flad, billedtilpasning og stabling). Værkøjet kan fungere som en FITS-fremviser.

Programmet kan kontroller CCD-kameraer og teleskoper og implementere et automatisk observationsskript. Kameraer kontrolleres via en for udstyret specifik server, hvortil gcx forbinder via en TCP-sokkel. Programmet opretter FITS-filer med omfattende teksthovedinformation.

Gdl-astrolib
Astronomiprogram på lavt niveau for GDL
Versions of package gdl-astrolib
sid2017.12.18+dfsg-1all
stretch2016.11.10+dfsg-1all
Git

IDL Astronomy Users Library er et centralt arkiv for astronomiprogrammer, på lavt niveau, skrevet i GNU Data Language (GDL). Biblioteket er ikke ment som en integreret pakke, men er derimod en samling af procedurer hvorfra brugere kan vælge (og muligvis ændre) til eget brug. Indsendte procedurer angives en overfladisk test, men lagres grundlæggende i biblioteket som indsendt.

Biblioteket blev oprindelig skrevet for den kommercielle IDL-fortolker, men store dele kan også bruges med GDL-fortolkeren. Andre navne for bibliotekerne er »astron« og »idlastro«.

Please cite: Landsman, W.B.: The IDL Astronomy User's Library. Astronomical Data Analysis Software and Systems II 52:246 (1993)
Gdl-coyote
GDL-bibliotek fra D. Fannings IDL-kurser
Versions of package gdl-coyote
stretch2016.11.13-1all
sid2016.11.13-2all
Git

Coyote Library udviklede sig fra arbejde udført af David Fanning under undervisning af IDL-kurser og besvarelse af IDL-spørgsmål på IDL-nyhedsgruppen. Det er tænkt som et veldokumenteret bibliotek, som demonstrerer hvordan man skriver solide IDL/GDL-programmer, som er nemme at vedligeholde og udvide.

Hovedindholdet for biblioteket er Coyote Graphics System (CGS), en samling af Coyote Library-programmer som omdanner de traditionelle GDL/IDL-grafiske kommandoer (f.eks. Plot, Contour, Surface, TV etc.) til moderne programmer.

De vigtigste funktioner for Coyote Graphics System er:

• Kommandoerne fungerer identisk på skærmen, i PostScript og i det Z-grafiske mellemlager
  • Kommandoerne kan vises automatisk i grafiske vinduer (hvor størrelsen kan ændres)
  • Kommandoerne opretter automatisk PostScript, PDF og rasterfiler i høj kvalitet
  • CGS-grafiske visualiseringer kan gemmes og gendannes senere eller sendes til kollegaer
  • Kommandoerne fungerer identisk i et indekseret eller dekomponeret farvemiljø
  • Kommandoerne kan bruge farver efter navn (f.eks. »red«, »dodger blue«)
  • CGS-kommandoer er hurtigere (ofte meget hurtigere) end den tilsvarende IDL-funktions grafiske kommandoer
  • Græske bogstaver og andre symboler kan indlejres direkte i Coyote Graphics-tekst
  • Kommandoerne retter de mest irriterende særheder (f.eks. contour- huller og niveauer) i traditionelle IDL-kommandoer
Please cite: David Fanning: Coyote's Guide to Traditional IDL Graphics.
Gdl-mpfit
Robust ikkelineær mindste kvadraters kurvetilpasning for GDL
Versions of package gdl-mpfit
stretch1.84+2016.05.19-1all
sid1.85+2017.01.03-1all
Git

Disse GDL-rutiner giver en robust og relativt hurtig måde at udføre mindste kvadraters kurve- og overfladetilpasning. Algoritmerne er oversat fra MINPACK-1, som er en robust minimeringsrutine fundet på Netlib, og distribueret med tilladelse. Denne algoritme er mere anvendelig end CURVEFIT fordi den generelt er mere stabil og mindre tilbøjelige til at gå ned end den brute-force-tilgang, som bruges af CURVEFIT, der er baseret på Numerical Recipes.

MPFIT har yderligere funktioner, der ikke findes i CURVEFIT. Modelparametre kan »fryses« (det vil sige, holdes konstant under tilpasningsprocessen). Simple grænsebegrænsninger kan lægges på parameterværdier, som kan være nyttige til f.eks. at forhindre negative parametre. Se venligst dokumentationen for PARINFO-nøgleord, hvis du ønsker at bruge denne facilitet.

Please cite: Markwardt, C. B.: Non-Linear Least Squares Fitting in IDL with MPFIT. Astronomical Data Analysis Software and Systems XVIII 411:251 (2009)
Gnudatalanguage
Fri IDL-kompatibel trinvis kompiler
Versions of package gnudatalanguage
ReleaseVersionArchitectures
sid0.9.7-6amd64,arm64,armel,armhf,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch0.9.7-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid0.9.7-2hurd-i386
jessie0.9.5-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy0.9.2-4amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze0.9~rc3-1.1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Debtags of package gnudatalanguage:
interfacetext-mode
uitoolkitncurses
works-withsoftware:source
Popcon: 40 users (46 upd.)*
Git

GNU Data Language (DGL) er en fri IDL-kompatibel (Interactive Data Language) trinvis kompiler. Den har fuld syntakskompatibilitet med IDL 7.1. IDL er et registreret varemærke for ITT Visual Information Solutions. Fra IDL 8.0 er de følgende sprogelementer understøttet:

• FOREACH-loop
  • negative tabelindekser
  • affaldssamlingspegere og objekter
  • kald-metoder på et objekt via ».« (f.eks. »object.aMemberProcedure,arg1«)

Filinddatasystemet er fuldt implementeret. GUI-understøttelse (kontroller) er officielt tilbudt, men ikke helt færdig endnu.

Denne pakke indeholder hovedbrugerfladen for kommandolinjen og fortolkeren.

Please cite: A. Coulais, M. Schellens, J. Gales, S. Arabas, M. Boquien, P. Chanial, P. Messmer, D. Fillmore, O. Poplawski, S. Maret, G. Marchal, N. Galmiche and T. Mermet: Status of GDL - GNU Data Language. (eprint) Astronomical Data Analysis Software and Systems XIX 434:187 (2010)
Screenshots of package gnudatalanguage
Gpredict
Satellite tracking program
Versions of package gpredict
sid2.0-2kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386
squeeze1.1-7amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy1.3-2amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie1.3-2amd64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,s390x
stretch1.3-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.0-4amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster2.0-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
upstream2.1
Debtags of package gpredict:
hardwarehamradio
suitegnome
uselearning, monitor
Popcon: 75 users (46 upd.)*
License: DFSG free

Gpredict is a real time satellite tracking and orbit prediction program for the Linux desktop. It uses the SGP4/SDP4 propagation algorithms together with NORAD two-line element sets (TLE).

Some core features of Gpredict include:

• Tracking of a large number of satellites only limited by the physical memory and processing power of the computer
  • Display the tracking data in lists, maps, polar plots and any combination of these
  • Have many modules open at the same either in a notebook or in their own windows. The modules can also run in full-screen mode
  • You can use many ground stations
  • Predict upcoming passes
  • Gpredict can run in real-time, simulated real-time (fast forward and backward), and manual time control
  • Detailed information both the real time and non-real time modes
  • Doppler tuning of radios via Hamlib rigctld
  • Antenna rotator control via Hamlib rotctld
Screenshots of package gpredict
Gyoto
Generel relativistisk geodesic-integration og røntgenstråling
Versions of package gyoto
stretch1.2.0-2all
sid1.2.0-4all
buster1.2.0-4all
jessie0.2.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy0.0.3-5amd64,armel,armhf,i386,ia64,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
Popcon: 6 users (2 upd.)*
Git

Gyoto er en ramme til beregning af geodesics i buede rum-tider. Redskabet Gyoto bruger denne ramme til at beregne billeder af astronomiske objekter i nærheden af kompakte objekter (f.eks. sorte huller). Sådanne billeder er forvrænget af stærk tyngdekraft i linsen. Programmet Gyoto benytter en scenariebeskrivelse i XML-format, beregner dette scenarie via relativistisk røntgenstråling, og gemmer resultatet i FITS-formatet.

Denne metapakke afhænger af alle Gyotogrænsefladerne (kommandolinje, Yorick, Python 2 og 3).

MPI-parallerisering kræver pakken mpi-default-bin. Dokumentationen for Gyoto tilbydes i pakken gyoto-doc.

Please cite: F. H. Vincent, T. Paumard, E. Gourgoulhon and G. Perrin: GYOTO: a new general relativistic ray-tracing code. (eprint) Classical and Quantum Gravity 28:225011 (2011)
Other screenshots of package gyoto
1.1.1-3https://screenshots.debian.net/screenshots/000/015/195/large.png
Screenshots of package gyoto
Indi-bin
INDI-server - drivere og værktøjer
Versions of package indi-bin
stretch1.2.0-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster1.4.1+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie0.9.8.1-5.1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid1.4.1+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy0.9.1-2amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
upstream1.5.0
Debtags of package indi-bin:
networkservice
Popcon: 114 users (283 upd.)*
Git

INDI (Instrument-Neutral Device Interface) er en distribueret XML-baseret kontrolprotokol designet til at styre astronomiske instrumenter. INDI er lille, fleksible, nem at fortolke, skalerbar og tilstandsløs. Den understøtter gængse DCS-funktioner såsom fjernkontrol, dataindhentelse, overvågning og meget mere.

Denne pakke indeholder INDI-serveren, driverne for de understøttede astronomiske instrumenter og andre INDI-værktøjer.

Iraf
Image Reduction and Analysis Facility
Versions of package iraf
sid2.16.1+2017.12.28-1amd64,armel,armhf,hurd-i386,i386,mipsel
Git

IRAF is the "Image Reduction and Analysis Facility". The main IRAF distribution includes a good selection of programs for general image processing and graphics.

Other external or layered packages are available for applications such as data acquisition or handling data from other observatories and wavelength regimes such as the Hubble Space Telescope (optical), EUVE (extreme ultra-violet), or ROSAT and AXAF (X-ray). These external packages are distributed separately from the main IRAF distribution but can be easily installed. The IRAF system also the programmable Command Language scripting facility.

Please cite: Tody, Doug: The IRAF Data Reduction and Analysis System. (eprint) Proc.SPIE 627:733 - 748 (1986)
Screenshots of package iraf
Kstars
desktop planetarium, observation planning and telescope control
Versions of package kstars
ReleaseVersionArchitectures
wheezy4.8.4-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze4.4.5-2amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
jessie4.14.2-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid17.08.3-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster17.08.3-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid16.08.3-2powerpc
stretch16.08.3-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Debtags of package kstars:
suitekde
uitoolkitqt
uselearning
Popcon: 271 users (311 upd.)*
Git

KStars is a scientifically accurate desktop planetarium, visualising a graphical simulation of the night sky from any location on Earth, at any date and time. The display includes 130,000 stars, 13,000 deep-sky objects, all 8 planets, the Sun and Moon, and thousands of comets and asteroids. KStars addresses students and amateur astronomers of all levels.

The database of known objects can be extended and updated from local or remote databases, which is prepared for in a user-extendable interface. KStars suggests observations of particular interest like conjunctions with respect to the location of the user. And for user-selected targets it proposes the ones that are best-observable.

The software may be used for planning experiments around the globe, e.g. for remote controlled commercial services. But KStars also features an INDI interface to control local telescopes and cameras. Users with programming experience can script it via the KDE desktop bus.

This package is part of the KDE education module.

The package is enhanced by the following packages: kstars-data-extra-tycho2
Screenshots of package kstars
Lightspeed
Viser hvordan objekter der bevæger sig ved relativistiske hastigheder ser ud
Maintainer: Debian QA Group (Boris Pek)
Versions of package lightspeed
ReleaseVersionArchitectures
wheezy1.2a-8amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie1.2a-10amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
squeeze1.2a-7amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
sid1.2a-10amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch1.2a-10amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster1.2a-10amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Debtags of package lightspeed:
interface3d, x11
useentertaining, learning
works-with3dmodel
Popcon: 28 users (19 upd.)*
Git

Light Speed! er et OpenGL-baseret program, som illustrerer effekterne for speciel relativitet på fremtoningen af bevægende objekter. Når et objekt accelererer forbi nogle få millioner meter per sekund, så begynder disse effekter at vokse til noget der kan bemærkes, og bliver mere og mere udtalt efterhånden som lysets hastighed nås. Disse relativistiske effekter er afhængigt af observationspunktet og inkluderer skift i længde, objektfarvetone, lysstyrke og form.

Det bevægende objekt er, som standard, en geometrisk gitterlabyrint. 3D Studio- og LightWave 3D-objekter kan også importeres. Bedst af alt så er simulatoren fuldstændig interaktiv. De eksotiske forstyrrelser optegnes i realtid!

Screenshots of package lightspeed
Lynkeos.app
GNUstep-program for behandling af planetariske astronomibilleder
Versions of package lynkeos.app
stretch1.2-7.1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid1.2-7.1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster1.2-7.1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie1.2-7amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy1.2-6amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze1.2-5amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Debtags of package lynkeos.app:
suitegnustep
uitoolkitgnustep
Popcon: 21 users (20 upd.)*
Git

Lynkeos er et program dedikeret til at håndtere astronomiske (primært planetariske) billeder taget med et internetkamera igennem et teleskop. Ved at samle de bedste billeder bliver signal til støj-forholdet også øget og detaljer tabt i støjen i individuelle billeder bliver synlige i resultatbilledet.

Missfits
Basic maintenance and packaging tasks on FITS files
Versions of package missfits
ReleaseVersionArchitectures
sid2.8.0-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster2.8.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch2.8.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 10 users (13 upd.)*
Git

MissFITS is a program that performs basic maintenance and packaging tasks on FITS files using an optimised FITS library. MissFITS can:

• add/edit/remove FITS header keywords
  • split/join Multi-Extension-FITS (MEF) files
  • unpile/pile FITS data-cubes
  • create/check/update FITS checksums, using R. Seaman’s protocol.
Please cite: C. Marmo and E. Bertin: MissFITS and WeightWatcher: Two Optimised Tools for Managing FITS Data.. (eprint) 394:619 (2008)
Montage
Toolkit for assembling FITS images into mosaics
Versions of package montage
buster5.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch4.0+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid5.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 17 users (22 upd.)*
Git

Montage is a toolkit for assembling astronomical images into custom mosaics.

It uses algorithms that preserve the calibration and positional (astrometric) fidelity of the input images to deliver mosaics that meet user-specified parameters of projection, coordinates, and spatial scale. It supports all projections and coordinate systems in use in astronomy.

It contains independent modules for analyzing the geometry of images on the sky, and for creating and managing mosaics; these modules are powerful tools in their own right and have applicability outside mosaic production, in areas such as data validation.

Please cite: Joseph C. Jacob, Daniel S. Katz, G. Bruce Berriman, John C. Good, Anastasia C. Laity, Ewa Deelman, Carl Kesselman, Gurmeet Singh, Mei-Hui Su, Thomas A. Prince and Roy Williams: Montage - a Grid Portal and Software Toolkit for Science-Grade Astronomical Image Mosaicking. Int. J. Comput. Sci. Eng. 4(2):73-87 (2009)
Openuniverse
3D-univers simulator
Versions of package openuniverse
ReleaseVersionArchitectures
sid1.0beta3.1+dfsg-6amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster1.0beta3.1+dfsg-6amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch1.0beta3.1+dfsg-6amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie1.0beta3.1+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy1.0beta3.1+dfsg-3amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze1.0beta3.1+dfsg-1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Debtags of package openuniverse:
hardwareopengl
interface3d, commandline
uitoolkitglut
Popcon: 46 users (30 upd.)*
License: DFSG free

OpenUniverse (forkortet OU) er en sjov, hurtig og fri OpenGL-rumsimulator. Det fokuserer aktuelt på solsystemet og lader dig besøge alle dets planeter, de fleste måner og en enorm samling af mindre legemer i farvefuld, storslået og realtids-3D. Hvis du nogensinde har haft muligheden for at besøge Merkur eller asterioden Geographos, så vil du kunne se dem på eksakt samme måde, og følge de eksakt samme stier som dem du forlod.

Bemærk at OpenUniverse ikke længere vedligeholdes aktiv og at brugere anbefales at benytte Celestia i stedet for.

Other screenshots of package openuniverse
VersionURL
1.0beta3.1+dfsg-1+b2https://screenshots.debian.net/screenshots/000/006/910/large.png
Screenshots of package openuniverse
Predict
Satellitsporingsprogram med valgfri talegengivelse
Versions of package predict
wheezy2.2.3-3.1amd64,armel,armhf,i386,ia64,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze2.2.3-3amd64,armel,i386,ia64,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
sid2.2.3-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster2.2.3-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch2.2.3-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie2.2.3-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package predict:
hardwarehamradio
interfacetext-mode
networkserver
uitoolkitncurses
Popcon: 19 users (8 upd.)*
License: DFSG free

Dette er et satellitsporingsprogram. Det er sikkert hovedsageligt af interesse for brugere af amatørsatellitter, men inkluderer understøttelse for annoncering af azimut og højdemåling til hjælp for manuel opsætning af antenneretning, eller optisk observation satellitter.

Opstrømmens predict-kilder inkluderer en brugergrænseflade kaldet »map«, som kaldes predict-map i Debianpakken.

Pakken »ntp« foreslås fordi satellitsporing afhænger af præcis viden om observationsstationens placering og tidspunktet.

Screenshots of package predict
Psfex
Point Spread Function - modeludtrækker
Versions of package psfex
ReleaseVersionArchitectures
buster3.17.1+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch3.17.1+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid3.17.1+dfsg-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid3.17.1+dfsg-3hurd-i386
Popcon: 9 users (17 upd.)*
Git

Udtrækker modeller for Point Spread Function (PSF) fra FITS-billeder behandlet med SExtractor, og måler kvaliteten af billeder. De oprettede PSF-modeller kan bruges til modeltilpasningsfotometri eller morfologisk analyser.

Please cite: Bertin, Emmanuel: Automated Morphometry with SExtractor and PSFEx. (eprint) 442:435 (2011)
Python-astlib
General Python tools for astronomy
Versions of package python-astlib
stretch0.8.0-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid0.9.2-1kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386
buster0.9.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid0.9.3-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 15 users (2 upd.)*
Git

astLib is a set of Python modules that provides some tools for research astronomers. It can be used for astronomical plots, some statistics, common calculations, coordinate conversions, and manipulating FITS images with World Coordinate System (WCS) information through PyWCSTools - a simple wrapping of WCSTools by Jessica Mink. PyWCSTools is distributed (and developed) as part of astLib.

Python-astropy
Grundlæggende funktionalitet for udførelse af astrofysik med Python
Versions of package python-astropy
sid1.2.1-1hurd-i386
sid2.0.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.0.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.0.2-2kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386
sid2.0.1-2powerpc
jessie0.4.2-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch1.3-8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 192 users (347 upd.)*
Git

Pakken astropy indeholder grundlæggende funktionalitet og nogle gængse værktøjer krævet for at udføre forskning indenfor astronomi og astrofysik med Python. Pakken kan udvides med et antal »forbundne pakker«, som er lavet til at fungere med grundpakken.

Python-astroquery
Astronomisk databaseforespørgsel på nettet - Python 2
Versions of package python-astroquery
buster0.3.6+dfsg-3all
stretch0.3.4+dfsg-3all
sid0.3.6+dfsg-3all
Popcon: 2 users (17 upd.)*
Git

Astroquery er et sæt af Pythonværktøjer til at forespørge astronomiske netformularer og databaser.

Dette er Python 2-versionen af pakken.

Python-cpl
Kontroller datakanalopskrifter fra European Southern Observatory
Versions of package python-cpl
buster0.7.2-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie0.6.2-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch0.7.2-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid0.7.2-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy0.3.6-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x
Debtags of package python-cpl:
roledevel-lib
useconverting, organizing
Popcon: 60 users (6 upd.)*
Git

Dette modul kan vise, konfigurere og køre CPL-baserede opskrifter fra Python3. Inddata, kalibrering og uddata kan specificeres som FITS-filer eller som pyfits-objekter i hukommelsen.

Please cite: O. Streicher and P. M. Weilbacher: Python Bindings for the Common Pipeline Library. Astronomical Data Analysis Software and Systems XXI 461:853 (2012)
Python-pyds9
Communication with the ds9 image display program (Python-2)
Versions of package python-pyds9
wheezy1.4-1all
sid1.8.1-1all
buster1.8.1-1all
stretch1.8.1-1all
jessie1.7-1all
Popcon: 23 users (1 upd.)*
Git

The XPA messaging system provides seamless communication between many kinds of Unix programs, including Tcl/Tk programs such as ds9. The pyds9 module uses a Python interface to XPA to communicate with ds9. It supports communication with all of ds9’s XPA access points.

This package provides the Python-2 version of the package.

Python-pyfits
Python module for reading, writing, and manipulating FITS files
Versions of package python-pyfits
ReleaseVersionArchitectures
squeeze2.3.1-1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
stretch3.4-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy3.0.8-2amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie3.3-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 25 users (10 upd.)*
Git

FITS (Flexible Image Transport System) is a data format most used in astronomy. PyFITS is a Python module for reading, writing, and manipulating FITS files. The module uses Python's object-oriented features to provide quick, easy, and efficient access to FITS files. The use of Python's array syntax enables immediate access to any FITS extension, header cards, or data items.

Note that the development of PyFITS has been stopped and will not see any new upstream version. It is superseded by the module astropy.io which is almost a drop-in replacement. PyFITS should therefore only be used for compatibility reasons, astropy should be used instead for new developments.

This package provides PyFITS on the Python 2 module path. It is complemented by python3-pyfits.

Python-pywcs
Sæt af rutiner for håndtering af FITS WCS-standarden
Versions of package python-pywcs
ReleaseVersionArchitectures
wheezy1.11-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie1.12-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package python-pywcs:
roledevel-lib
Popcon: 46 users (2 upd.)*
Git

Dette er et tyndt omslag omkring de høje og mellemniveau grænseflader for Dr. Mark Calabrettas WCSLIB for håndtering af World Coordinate System.

Derudover er der udvidelser (skrevet i C) til at understøtte Spitzer Simple Imaging Polynomial (SIP)-konventionsnøgleord og Paper IV-tabelopslagsforstyrrelse.

Python-spectral-cube
Manipulate astronomical data cubes with Python 2
Versions of package python-spectral-cube
stretch0.4.0-2all
buster0.4.1-3all
sid0.4.1-3all
Popcon: 2 users (5 upd.)*
Git

The spectral-cube package provides an easy way to read, manipulate, analyze, and write data cubes with two positional dimensions and one spectral dimension, optionally with Stokes parameters. It aims to be a versatile data container for building custom analysis routines.

This package contains the Python 2 version of the package.

Please cite: A. Ginsburg, T. Robitaille, C. Beaumont, E. Rosolowsky, A. Leroy, C. Brogan, T. Hunter, P. Teuben and D. Brisbin: Radio Astronomy Tools in Python: Spectral-cube, pvextractor, and more. (eprint) Revolution in Astronomy with ALMA: The Third Year :363 (2015)
Python3-astlib
General Python3 tools for astronomy
Versions of package python3-astlib
stretch0.8.0-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster0.9.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid0.9.2-1kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386
Popcon: 23 users (17 upd.)*
Git

astLib is a set of Python3 modules that provides some tools for research astronomers. It can be used for astronomical plots, some statistics, common calculations, coordinate conversions, and manipulating FITS images with World Coordinate System (WCS) information through PyWCSTools - a simple wrapping of WCSTools by Jessica Mink. PyWCSTools is distributed (and developed) as part of astLib.

Python3-astropy
Core functionality for performing astrophysics with Python3
Versions of package python3-astropy
stretch1.3-8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.0.1-2powerpc
sid2.0.2-2kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386
sid1.2.1-1hurd-i386
buster2.0.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.0.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie0.4.2-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 63 users (61 upd.)*
Git

The astropy package contains core functionality and some common tools needed for performing astronomy and astrophysics research with Python3. It can be extended by a number of "affiliated packages" that are intended to work with the core package.

Python3-astroquery
Astronomisk databaseforespørgsel på nettet - Python 3
Versions of package python3-astroquery
buster0.3.6+dfsg-3all
sid0.3.6+dfsg-3all
stretch0.3.4+dfsg-3all
Popcon: 4 users (43 upd.)*
Git

Dette er Python 3-versionen af pakken.

Python3-pyfits
Python3 module for reading, writing, and manipulating FITS files
Versions of package python3-pyfits
stretch3.4-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie3.3-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 0 users (12 upd.)*
Git

This package provides PyFITS on the Python 3 module path. It is complemented by python-pyfits.

Python3-spectral-cube
Manipulate astronomical data cubes with Python 3
Versions of package python3-spectral-cube
stretch0.4.0-2all
sid0.4.1-3all
buster0.4.1-3all
Popcon: 4 users (19 upd.)*
Git

This package contains the Python 3 version of the package.

Qfits-tools
FITS-manipuleringsværktøjer
Maintainer: Aurelien Jarno
Versions of package qfits-tools
ReleaseVersionArchitectures
squeeze6.2.0-2amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
stretch6.2.0-8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster6.2.0-8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid6.2.0-8amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy6.2.0-5amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie6.2.0-8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package qfits-tools:
Popcon: 23 users (17 upd.)*
License: DFSG free

qfits er et uafhængigt bibliotek skrevet i C til at interagere med filer der overholder FITS-formatet, som er et dataformat ofte brugt i astronomi.

Denne pakke inkluderer værktøjer for simple manipulationer for FITS-filer.

Rawtran
RAW photo to FITS converter
Versions of package rawtran
ReleaseVersionArchitectures
sid0.3.8-2amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch0.3.8-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster0.3.8-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 14 users (13 upd.)*
Git

Rawtran is an utility to convert of raw photos in .CR2, .CRW, MRW, NEF, RAF, etc. formats to the general astronomical FITS image format. The identification of raw photo type and decoding itself is done via DCRAW utility by D.Coffin.

Saods9
Billedvisningsværktøj for astronomi
Versions of package saods9
buster7.5+repack1-2all
wheezy7.0.1+dfsg-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
sid7.5+repack1-2all
jessie7.3.2+repack-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch7.5+repack1-2all
Debtags of package saods9:
Popcon: 48 users (27 upd.)*
Git

SAOImage DS9 er et astronomisk billed- og datavisualiseringsprogram. DS9 understøtter FITS-billeder og binære tabeller, flere framebuffere, regionsmanipulering og mange skaleringsalgoritmer og farvekort. Programmet tilbyder nem kommunikation med eksterne analyseopgaver og kan i høj grad konfigureres og udvides via XPA og SAMP.

Alle versioner og platforme understøtter en konsistent sæt af grafiske brugerflader og funktioner.

DS9 understøtter avancerede funktioner såsom 2D, 3D og RGB-framebuffere, mosaikbilleder, fliser, blinke, geometriske markører, farvekort, manipulation, skalering, vilkårlig zoom, beskæring, rotation, panorering og en række koordinatsystemer.

Den grafiske brugerflade for DS9 kan konfigureres af brugeren. Grafiske brugerfladeelementer såsom koordinatvisningen, panner, forstørrelsesglas, vandrette og lodrette grafer, knapbjælke og farvebjælke kan konfigureres via menuer eller kommandolinjen.

Please cite: W. A. Joye and E. Mandel: New Features of SAOImage DS9. Astronomical Data Analysis Software and Systems XII 295:489 (2003)
Screenshots of package saods9
Savi
visualisering af stjernekonstellationer
Versions of package savi
buster1.5.1-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy1.4.5-4amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie1.4.6-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch1.5.0a-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid1.5.1-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package savi:
Popcon: 23 users (16 upd.)*
Git

SaVi lader dig simulere stjernebaner og dækning, i to og tre dimensioner. SaVi er specielt brugbart for simulering af stjernekonstellationer såsom Iridium og Globalstar.

SaVi kan bruge Geomview, en valgfri men brugbar pakke, for 3D-optegning.

Screenshots of package savi
Scamp
Beregn astrometriske og fotometriske løsninger
Versions of package scamp
ReleaseVersionArchitectures
sid2.0.4+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch2.0.4-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.0.4-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.0.4-3hurd-i386
Popcon: 10 users (18 upd.)*
Git

SCAMP læser SExtractor-kataloger og beregner astrometriske og fotometriske løsninger for enhver arbitrær sekvens af FITS-billeder på en fuldstændig automatisk måde.

Seesat5
Et program til lokalisering af satellitter
Versions of package seesat5
ReleaseVersionArchitectures
wheezy0.90.10-1.1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze0.90.10-1.1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Debtags of package seesat5:
usesearching
Popcon: 1 users (0 upd.)*
License: DFSG free

Seesat5 bruger NORAD sgp4-algortimen til at beregne placeringen af en satellit. Mange forskellige filtermetoder tilbydes af Seesat5, så kun de satellitter som faktisk kan ses vises i rapporten. Denne rapport inkluderer kurs og højde i forhold til observatørens placering, samt anden information af interesse for observatøren.

Selvom en observatør ikke kan bruge det, så kan programmet rapportere placeringen selv når det er under horisonten. For radiosatellitter, såsom Oscarserien kan kendskab til hvornår den kommer frem fra horisonten, være af interesse, og det kan dette program levere.

Sextractor
Kildeudtrækker for astronomiske billeder
Versions of package sextractor
ReleaseVersionArchitectures
squeeze2.4.4-1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy2.8.6+dfsg-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie2.19.5+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch2.19.5+dfsg-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.19.5+dfsg-5amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.19.5+dfsg-5amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package sextractor:
Popcon: 123 users (524 upd.)*
Git

Find kilder, såsom stjerner og galakser, i astronomiske billeder. Inddatafilerne er i FITS-filformatet, og analyseres for at beregne stedet for kilderne, med mulighed for at skelne mellem galakser og stjerner med brug af en neural-netværk teknik.

Please cite: E. Bertin and S. Arnouts: SExtractor: Software for source extraction. (eprint) Astronomy and Astrophysics Supplement 117:393-404 (1996)
Siril
Astronomisk billedbehandlingsværktøj
Versions of package siril
stretch0.9.5-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster0.9.7-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid0.9.7-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 16 users (36 upd.)*
Git

Siril er et billedbehandlingsværktøj specielt skræddersyet til støjreduktion og forbedring af signal/støj-forhold i et billede fra flere optagelsesenheder, som krævet i astronomi. Siril kan justere automatisk eller manuelt, samle og forstærke billeder fra diverse filformater, selv billedsekvenser (film og SER-filer).

Skycat
Billedvisualisering og adgang til kataloger og data for astronomi
Versions of package skycat
ReleaseVersionArchitectures
buster3.1.2+starlink1~b+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch3.1.2+starlink1~b+dfsg-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie3.1.2+starlink1~b-8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid3.1.2+starlink1~b+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package skycat:
Popcon: 23 users (19 upd.)*
Git

ESO/Starlink Skycat-værktøj kombinerer funktionerne til billedvisning for RTD (Real-Time Display) med et sæt af klasser for adgang til astronomiske kataloger lokalt og over netværket via HTTP. Værktøjet giver dig mulighed for at se FITS-billeder fra filer eller fra Digitized Sky Survey (DSS).

Please cite: M.A. Albrecht, A. Brighton, T. Herlin, P. Biereichel and D. Durand: Access to Data Sources and the ESO SkyCat Tool. Astronomical Data Analysis Software and Systems VI 125:333 (1997)
Screenshots of package skycat
Splash
Visualisation tool for Smoothed Particle Hydrodynamics simulation
Versions of package splash
stretch2.6.0-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.7.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie2.5.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid2.7.0-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 20 users (20 upd.)*
Git

This (formerly SUPERSPHPLOT) is a visualisation tool for output from (astrophysical) simulations using the Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) method in one, two and three dimensions. It is written in Fortran 90 and can utilise the PGPLOT graphics subroutine library to do the actual plotting. It is based around a command-line menu structure but utilises the interactive capabilities of PGPLOT to manipulate data interactively in the plotting window.

Please cite: Price, D.J.: splash: An Interactive Visualisation Tool for Smoothed Particle Hydrodynamics Simulations. (eprint) Publications of the Astronomical Society of Australia 24:159-173 (2007)
Screenshots of package splash
Stardata-common
Common framework to manage astronomy packages
Versions of package stardata-common
stretch0.8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy0.8amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
squeeze0.7amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
sid0.8amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster0.8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie0.8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package stardata-common:
works-withsoftware:package
Popcon: 19 users (18 upd.)*
License: DFSG free

This package allows the installation and removal of astronomy catalogues, converting those catalogues to astronomy programs' data formats.

All stardata catalogues conforming to stardata-common policy are converted automatically at installation time to the formats of astronomy programs that support stardata-common.

The register-stardata program is transparent for the user; this program is called automatically when any astronomy package conforming to the stardata-common policy is installed, upgraded or removed.

Starplot
Stjernekorts fremviser i 3-d perspektiv
Versions of package starplot
buster0.95.5-8.2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy0.95.5-4amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
sid0.95.5-8.2amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch0.95.5-8.2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie0.95.5-8.1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
squeeze0.95.5-4amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Debtags of package starplot:
interface3d
usegameplaying
Popcon: 24 users (18 upd.)*
License: DFSG free

StarPlot er et GTK+-baseret program som kan bruges interaktivt til 3-dimensionelt at vise stjernekort. Kortene kan centeres, roteres, eller zoomes ind eller ud med et museklik (dette kan selvfølgeligt også gøres mere præcist via dialogbokse). Stjerner kan vises (eller ignoreres) under punkterne spektral klasse og absolute magnitude.

StarPlot er pakket sammen med starconvert, et værktøj som kan konvertere linjebaseret stellare datafiler til StarPlot formatet. De fleste stjernedatafiler, som er tilgængelige på internettet, kan konverteres på denne måde, hvis en kort fil som beskriver den originale fils format, gives til starconvert.

Stellarium
realtids billedrealistisk oprettelsesprogram for himlen
Versions of package stellarium
ReleaseVersionArchitectures
squeeze0.10.5-1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
sid0.16.1-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster0.16.1-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch0.15.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie0.13.1-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy0.11.3-1+deb7u1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
Debtags of package stellarium:
hardwareopengl
uitoolkitsdl
Popcon: 400 users (442 upd.)*
Git

Stellarium optegner en 3D-realistisk himmel i realtid. Med Stellarium kan du se det samme som du kan se med dine øjne, kikkerter eller et lille teleskop.

Nogle funktioner:

• standardkatalog med over 600 tusinde stjerner
  • information om de tydeligste stjerner (spektraltype, afstand etc.)
  • katalogudvidelse med op til 210 millioner stjerner der kan hentes over nettet
  • alle New General Catalogue-objekter (NGC)
  • realtids placering af planeterne og deres satellitter
  • 13 forskellige kulturer med deres konstellationer
  • kunstneriske illustrationer af de 88 vestlige konstellationer
  • meget realistisk atmosfære, morgengry og solnedgang
  • 7 panoramalandskaber (flere kan laves eller hentes fra internetsiden)
  • skripter med ECMAScript
  • understøttelse af udvidelsesmoduler: Stellarium kommer som standard med 8 udvidelsesmoduler inklusive
  • kunstige satellitter (opdateret fra en TLE-database på nettet)
  • okular simulering (viser hvordan objekter ser ud i en angivet okular)
  • redigeringsprogram for solsystemet (importerer komet- og asteroidedata fra MPC'en)
  • teleskopkontrol (kompatibel med Meade LX200 og Celestron NexStar)

Stellarium bør ikke bruges for meget præcise beregninger eller efemerider såsom forudsigelser for eklipser. Det er dog det ideelle program til at forberede en observationsaften kun med brug af øjnene, kikkerten eller et lille teleskop.

Stiff
convert scientific FITS images to the TIFF format
Versions of package stiff
ReleaseVersionArchitectures
sid2.4.0-2amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster2.4.0-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch2.4.0-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 12 users (14 upd.)*
Git

STIFF is a program that converts scientific FITS images to the TIFF format for illustration purposes. The main features of STIFF are:

• Accurate reproduction of the original surface brightnesses and colours
  • Automatic or manual contrast and brightness adjustments
  • Automatic sky background intensity and colour balance
  • Adjustable colour saturation
  • Colour-friendly gamma correction capabilities
  • One or three input channels: gray-scale or true colour output
  • Output with 8 or 16 bits per component
  • Pixel rebinning and x/y flip options
  • Support for arbitrarily large input and output images on standard hardware (BigTIFF support)
  • Support for tiled, multiresolution pyramids
  • Support for lossless and lossy compression methods
  • Multi-threaded code with load-balancing to take advantage of multiple cores and processors.
  • XML VOTable-compliant output of meta-data.
Please cite: Bertin, E.: Displaying Digital Deep Sky Images. (eprint) 461:263 (2012)
Swarp
Kod på ny og sam-tilføj FITS-billeder
Versions of package swarp
ReleaseVersionArchitectures
buster2.38.0+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.38.0+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
jessie2.19.1-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch2.38.0+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 13 users (13 upd.)*
Git

Kod igen og sam-tilføj FITS-billeder med brug af enhver arbitrær astrometrisk projektion defineret i WCS-standarden. Hovedfunktionerne i SWarp er:

• FITS-format (inklusive multi-extensions) i inddata og uddata
  • Fuld håndtering af weight-maps i inddata og uddata
  • Mulighed for at arbejde med meget store billeder (op til 500 Mpixels på 32-bit maskiner og 10^6 Tpixels med 64-bits), takket være tilpasset virtuel-hukommelse-oversættelse og buffering
  • Arbejder med tabeller i op til 9 dimensioner (inklusive eller ej to sfæriske koordinater)
  • Interpoleringsmetode i højt niveau, der kan tilvælges (op til 8-tap filtre) i enhver dimension
  • Kompatibel med WCS og TNX (IRAF) astrometriske beskrivelser
  • Understøttelse for galaktiske og ækvatoriale koordinatsystemer
  • Astrometriske og fotometriske parameterlæsninger fra FITS-teksthoveder eller eksterne ASCII-filer
  • Indbygget baggrundssubtraktion
  • Indbygget måling af støjniveau for automatisk vægtning
  • Automatisk centrerings- og dimensioneringsfunktioner i udgangsfeltet
  • Kode med flere tråde og belastningsudjævning så der opnås fordel af flere processorer
  • XML VOTable-overholdende uddata for metadata.
Please cite: E. Bertin, Y. Mellier, M. Radovich, G. Missonnier, P. Didelon and B. Morin: The TERAPIX Pipeline. (eprint) 281:228 (2002)
Wcslib-tools
Kommandolinjeværktøjer der udnytter wcslib
Versions of package wcslib-tools
ReleaseVersionArchitectures
wheezy4.13.4-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
sid5.17-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch5.16-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie4.24-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster5.17-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Debtags of package wcslib-tools:
works-withfile, image, image:raster
Popcon: 22 users (41 upd.)*
Git

WCSLIB er et C-bibliotek, udrustet med et fuld sæt af Fortran-omslag, som implementerer standarden »World Coordinate System« (WCS) i FITS (Flexible Image Transport System).

Denne pakke indeholder redskabsprogrammerne fitshdr, wcsware, HPXcvt og wcsgrid som er inkluderet i wcslib.

Please cite: M. R. Calabretta, F. Valdes, E. W. Greisen and S. L. Allen: Representations of distortions in FITS world coordinate systems. (eprint) Astronomical Data Analysis Software and Systems (ADASS) XIII 314:551 (2004)
Wcstools
Håndter WCS'en for et FITS-billede
Versions of package wcstools
ReleaseVersionArchitectures
sid3.9.5-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy3.8.5-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie3.9.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch3.9.4-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster3.9.5-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Popcon: 22 users (17 upd.)*
Git

WCSTools er et sæt af programredskaber, skrevet i C, som opretter, viser og manipulerer verdens koordinatsytsem for et FITS- eller IRAF-billede, via brug af specifikke nøgleord i billedteksthovedet, som forbinder billedpunktsposition med billedet til positionen på himlen. Ekstra programmer søger i stjernekataloger og manipulerer billeder.

Denne pakke indeholder de binære værktøjer.

Please cite: Mink, Douglas J.: WCSTools: an Image Astrometry Toolkit. Astronomical Data Analysis Software and Systems VIII 172:498 (1999)
Weightwatcher
Kombiner kort og polygondata for astronomisk billedbehandling
Versions of package weightwatcher
stretch1.12-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster1.12+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid1.12+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 9 users (13 upd.)*
Git

WeightWatcher er et program, som kombinerer vægtkort, flagkort og polygondata for at fremstille kontrolkort, som direkte kan bruges i astronomiske billedbehandlingspakker såsom Drizzle, Swarp eller SExtractor.

Vægttærsker og/eller specifikke flagmarkeringer anvendes af WeightWatcher via en konfigurationsfil; dette fratager andre programmer dette fortolkningsarbejde. WeightWatcher vil hovedsagelig være nyttig som en del af en billedundersøgelse. Dets vigtigste funktioner er:

• Hastighed: begrænset af I/O-ydelsen for maskinen (typisk 50 Mpixel/s på en arbejdsstation)
  • Mulighed for at arbejde med meget store billeder (op til, f.eks. 10^8 × 10^9 billedpunkter på et 64-bit system)
  • FITS-format (inklusive Multi-Extension) bruges for inddata og uddata. Uddata for formatmarkering af flagkort er automatisk (8-, 16- eller 32-bit)
  • Op til 30 vægtkort, 30 flagkort og tusindvis af polygoner kan håndteres på samme tid
  • Automatisk rasterisering af DS9 .reg- filer
  • Statistik for markerede og vægtede områder
  • Metadata i XML-VOTable-format
Please cite: C. Marmo and E. Bertin: MissFITS and WeightWatcher: Two Optimised Tools for Managing FITS Data. (eprint) 394:619 (2008)
Wxastrocapture
Windows linuX Astronomy Capture
Versions of package wxastrocapture
ReleaseVersionArchitectures
sid1.8.1+git20140821+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster1.8.1+git20140821+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch1.8.1+git20140821+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie1.8.1+git20140821+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 18 users (16 upd.)*
Svn

wxAstroCapture kontrollerer kameraer for planeter/måne/sol og billeder af himlen. Lange eksponeringer er understøttet for SC-ændrede internetkameraer med seriel og parallel ports lang eksponeringskontrol. Også understøttet er ARtemis/ATK-kameraer for 16-bit himmelbilleder og automatisk styring af internetkamera via normale eller lange eksponeringer.

Xorsa
tool for Celestial Mechanics investigations
Versions of package xorsa
ReleaseVersionArchitectures
squeeze0.7.0-15amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
Git

Orbit Reconstruction, Simulation and Analysis (ORSA) is a framework for Celestial Mechanics investigations. The main goals of the project are the implementation of state of the art orbit integration algorithms, with concerns on accuracy and performance, and the development of a number of analysis tools.

This package contains xorsa, the main graphical application provided by the ORSA project. It is an interactive tool for scientific grade Celestial Mechanics computations. Asteroids, comets, artificial satellites, Solar, and extra-Solar planetary systems can be accurately reproduced, simulated and analyzed.

Screenshots of package xorsa
Xpa-tools
Værktøjer for glidende kommunikation mellem Unixprogrammer
Versions of package xpa-tools
stretch2.1.18-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
wheezy2.1.14-2amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie2.1.15-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster2.1.18-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.1.18-3amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 66 users (21 upd.)*
Git

XPA-beskedsystemet tilbyder glidende kommunikation mellem mange slags Unixprogrammer, inklusive X-programmer og Tcl/Tk-programmer. Den tilbyder også en nem måde for brugere at kommunikere med disse XPA-aktiverede programmer ved at køre XPA-klientkommandoer i skallen eller ved at udnytte sådanne kommandoer i skripter. Da XPA virker både på programmeringsniveauet og skalniveauet, er det et funktionsrigt værktøj for forening af alle analysemiljøer: Brugere og programmørere har stor fleksibilitet i valg af det bedste niveau eller niveauer hvorpå XPA- tjenester skal tilgås, og klientadgang kan udvides eller ændres nemt på ethvert tidspunkt.

Denne pakke indeholder de ekstra værktøjer.

Please cite: E. Mandel and R. Swick: Public Access Programming: Opening The Black Box That Hides Internal Data. Astronomical Data Analysis Software and Systems III 61:507 (1994)
Xplanet
optegning af planetkrop
Maintainer: Steve McIntyre
Versions of package xplanet
stretch1.3.0-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster1.3.0-5amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
squeeze1.2.1-3amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy1.2.1-4.1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
sid1.3.0-5amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
jessie1.3.0-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
upstream1.3.1
Debtags of package xplanet:
fieldastronomy, geography
interfacecommandline, x11
x11screensaver
Popcon: 280 users (275 upd.)*
License: DFSG free

Xplanet optegner et billede for en planet i et X-vindue eller en fil. Alle de vigtigste planeter og de fleste satellitter kan tegnes, og forskellige kortprojektioner er også understøttet, inklusive azimuthal, hemisphere, Lambert, Mercator, Mollweide, Peters, polyconic og rectangular.

For at kunne køre xplanet skal du bruge mindst en kortfil. Der er inkluderet nogle kort i pakken xplanet-images.

The package is enhanced by the following packages: xplanet-images
Xplanet-images
Billedoprettelse for xplanet
Maintainer: Steve McIntyre
Versions of package xplanet-images
buster1.3.0-5all
sid1.3.0-5all
stretch1.3.0-4all
jessie1.3.0-2all
wheezy1.2.1-4.1all
squeeze1.2.1-3all
upstream1.3.1
Debtags of package xplanet-images:
x11screensaver
License: DFSG free

Xplanet optegner et billeder af en planet til et X-vindue eller en fil.

For at køre xplanet, så skal du bruge mindst en kortfil. Denne pakke inkluderer nogle kortfiler, som kan bruges med xplanet.

Yorick-full
Fuld installation af fortolkeren Yorick samt udvidelser
Versions of package yorick-full
ReleaseVersionArchitectures
sid2.2.04+dfsg1-6amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch2.2.04+dfsg1-6amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie2.2.03+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy2.2.02+dfsg-6amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
buster2.2.04+dfsg1-6amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Git

Yorick er et tolket sprog til:

• videnskabelige simuleringer eller beregninger
  • forbehandling eller styring af store simuleringskoder
  • interaktiv videnskabelig grafik
  • læsning, skrivning og oversættelse af store filer med tal

Metapakken yorick-full installerer Yorick sammen med det fulde sæt af udvidelser, der er pakket for Debian.

Du kan også vælge kun at installere pakken yorick og udvælge de yorick-*-udvidelser, du har brug for.

Hvis du skal bruge MPY, den MPI-parallelle version af Yorick, så installer venligst også yorick-mpy-openmpi eller yorick-mpy-mpich2.

Official Debian packages with lower relevance

Cpl-plugin-amber
ESO-datareduktionskanal for AMBER-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-amber
ReleaseVersionArchitectures
stretch4.3.4+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie4.3.1+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster4.3.7+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid4.3.7+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen til AMBER-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

AMBER er et næsten infrarødt, flerstråle interferometrisk instrument, der på samme tid kombinerer op til 3 teleskoper. AMBER kan anvendes i Periode 82 og følger UT'erne eller AT'erne. Alle tænkelige trillinger af UTS er tilgængelige samt en række udvalgte AT-kombinationer.

Cpl-plugin-fors
ESO-datareduktionsdatakanal for FORS1/2-instrumenterne
Versions of package cpl-plugin-fors
ReleaseVersionArchitectures
stretch5.3.11+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster5.3.23+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie5.0.0+dfsg-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid5.3.23+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

FORS-datakanalopskrifter til reduktion af data opnået med FORS1- og FORS2-instrumenter i LSS'en, MOS'en, MXU'en, PMOS'en og direkte tilstande for billedinstrumenter.

FORS er den visuelle og nære UV Focal Reducer og lavspredningsspektrograf for Very Large Telescope (VLT ), i det Europæiske Sydlige Observatorium (ESO). To versioner af FORS er blevet bygget, opgraderet og flyttet til Cassegrain foci-forskellige teleskoper i de seneste år. I april 2009 blev FORS1 afmonteret for at gøre plads for X-shooter, så kun FORS2 er i drift. FORS er designet som et alene dioptrisk instrument for bølgelængdeområdet fra 330 nm til 1.100 nm og giver en billedskala fra 0".25/billedpunkt (eller 0".125/billedpunkt med den høje opløsning collimator) i standardopløsning (2x2 binning). FORS2 er installeret på UT1 (Antu), og er som standard udstyret med en detektor, der er optimeret til rød med et meget lavt niveau af frynser takket være en mosaik af to 2k x 4k MIT CCD'er (med 15 um billedpunkt). Men den for blå optimeret detektor, der tidligere var tilgængelig på FORS1 er blevet bestilt på FORS2 og kan rekvireres for Mode Visitor-observation. Geometrier for begge detektorsystemer er ens, med den optiske akse falder ~30" over hullet og forskydninger af nogle få buesekunder mellem de to chip. FORS2 har mange tilstande, herunder flerobjekt spektroskopi med udskiftelige masker, lang slids spektroskopi, billedbehandling og spektro-polarimetri og høj-tid opløsning billeddannelse og spektroskopi.

Cpl-plugin-giraf
ESO-datatreduktionsdatakanal for GIRAFFE-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-giraf
ReleaseVersionArchitectures
sid2.16.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch2.15+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.16.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie2.12.1+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionsdatakanalen for GIRAFFE-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

GIRAFFE er en mellem-høj opløsningsspektograf (R=7500-30000) for hele det synlige interval 370-900 nm. GIRAFFE er rettet mod at udføre mellemliggende og højopløselig spektroskopi af galaktiske og ekstragalaktiske objekter, der har høj rumlig tæthed. Navnet kommer fra det første design, hvor spektografen stod lodret på en platform.

Cpl-plugin-hawki
ESO-datareduktionskanal for HAWK-I-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-hawki
ReleaseVersionArchitectures
jessie1.8.14+dfsg-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch1.8.21+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.2.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster2.2.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen til HAWK-I-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

HAWK-I er et næsten infrarødt (0.85-2.5 μm ) bredfeltet instrument. Det tilbydes for første gang i Period 81. Instrumentet er kryogenisk (120 K, detektorer på 80 K) og har et fuldt reflektivt design. Lyset passerer igennem fire spejl og to filterhjul før de rammer en mosaik af fire Hawaii 2RG 2048 * 2048 billedpunktsdetektorer. Det endelige F-størrelseforhold er F/4.36 (1 buesekund på skyen svarer til 169 μm på detektoren).

Cpl-plugin-kmos
ESO-datareduktionskanal for KMOS-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-kmos
ReleaseVersionArchitectures
stretch1.4.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster1.4.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid1.4.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
jessie1.3.5+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen til KMOS-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

K-band Multi Object Spectrograph (KMOS) er et 2. generations instrument designet for operation på VLT'en. Den vigtigste funktion i KMOS er dens mulighed for at udføre Integral Field Spectroscopy simultant for 24 mål i det nære infrarøde bånd.

Cpl-plugin-muse
ESO-datareduktionsdatakanal for MUSE-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-muse
ReleaseVersionArchitectures
sid2.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
stretch1.6.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.0.3+dfsg-1hurd-i386,powerpc
Git

Dette er datareduktionsdatakanalen for Muse-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

MUSE, Multi-Unit Spectroscopic Explorer, er et integralt feltspektrograf placeret ved Nasmyth B-fokuset for Yepun, VLT UT4-teleskopet. Det har en modulær struktur sammensat af 24 identiske IFU-moduler som tilsammen viser, i Wide Field Mode (WFM), en nær-tilgrænsende 1 kvadreret buemin synsfelt. Spektralt viser instrumentet næsten det fulde optiske domæne med en gennemsnitlig opløsning på 3000. Rumligt, viser instrumentet himlen med 0,2 buesekunder rumlige billedpunkter i den i øjeblikket tilbudte Wide Field Mode med naturlig syn (WFM-noAO).

Please cite: P. M. Weilbacher, O. Streicher, T. Urrutia, A. Jarno, A. Pecontal-Rousset, R. Bacon and P. Böhm: Design and capabilities of the MUSE data reduction software and pipeline. Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers (SPIE) Conference Series 8451:84510B (2012)
Cpl-plugin-naco
ESO-datareduktionsdatakanal for NaCO-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-naco
ReleaseVersionArchitectures
stretch4.4.1+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster4.4.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid4.4.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktoinsdatakanalen for NaCo-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

NaCo er kort for NAOS-CINICA. Den blev installeret på Nasmyth B-fokusset for UT4 fra 2001 til 2013. I 2014 blev den geninstalleret på UT1 på Nasmyth A. Den tilbyder adaptiv optisk assisteret billeddannelse, polarimetri for billeddannelse, koronografi og spektroskopi, i 1-5 mikrometer.

Cpl-plugin-sinfo
ESO-datatreduktionskanal for SINFONI-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-sinfo
ReleaseVersionArchitectures
sid3.0.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
jessie2.5.2+dfsg-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen til SINFONI-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

SINFONI er en nær-infrarød (1.1 - 2.45 µm) integreret feltspektrograf fødet af et adaptivt optikmodul. I øjeblikket installeret på Cassegrain-fokuset for UT4. Spektografen fungerer med 4 gratinger (J, H, K, H+K) der tilbyder en spektral opløsning omkring 2000, 3000, 4000 i J, H, K, respektivt, og 1500 i H+K - hver bølgelængdebånd passer fuldt ud på 2048 billedpunkter for Hawaii 2RG-detektoren (2kx2k) i dispersionsretningen. Den delvise opløsning kan vælges fra 0.25", 0.1" til 0.025" per billeddel, som svarer til felt-for-visning på 8"x8", 3"x3", eller 0.8"x0.8" respektivt. Instrumentet kan også bruges til at se begrænsede åbne løkkeobservationer.

Please cite: F. Eisenhauer, R. Abuter, K. Bickert, F. Biancat-Marchet, H. Bonnet, J. Brynnel, R.D. Conzelmann, B. Delabre, R. Donaldson, J. Farinato, E. Fedrigo, R. Genzel, N.N. Hubin, C. Iserlohe, M.E. Kasper, M. Kissler-Patig, G.J. Monnet, C. Roehrle, J. Schreiber, S. Stroebele, M. Tecza, N.A. Thatte and H. Weisz: SINFONI - Integral field spectroscopy at 50 milli-arcsecond resolution with the ESO VLT. (eprint) Instrument Design and Performance for Optical/Infrared Ground-based Telescopes 4841:1548-1561 (2003)
Cpl-plugin-uves
ESO-datareduktionskanal for UVES-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-uves
ReleaseVersionArchitectures
jessie5.4.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
buster5.8.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid5.8.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch5.7.0+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen til UVES-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

UVES er en »cross-dispersed« echelle-spektrograf designet til at fungere med højeffektivitet fra atmosfæriske cut-off på 300 nm til den lange bølgelængdebegrænsning for CCD-detektorerne (omkring 1100 nm). Den lyse stråle fra teleskopet er delt i to arme (UV til blå og visual til rød) inden i instrumentet. De to arme kan styres separat, eller parallelt via en dikroisk stråleopdeler. Opløsningsevnen er omkring 40.000 når en 1 buesekund opdeling anvendes. Den maksimale (to billedpunkter) opløsning er 80.000 eller 110.000 i den blå og røde arm, respektiv.

Cpl-plugin-vimos
ESO-datareduktionskanal for VIMOS-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-vimos
ReleaseVersionArchitectures
buster3.1.9+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
jessie2.9.15+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch3.1.7+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid3.1.9+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen for instrumentet Vimos for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

VIMOS er et flertilstands og bredtrækkende optisk instrument monteret på Nasmyth focus B for UT3. VIMOS giver mulighed for billeder i UBVRIz og flerobjekt lav (R ~ 200) til høj (R ~ 2500) opløsningsspektroskopi. Bølgelængdeintervallet dækket i de to spektroskopi-tilstande går fra 360 til 1000 nm. VIMOS er fremstillet af 4 kvadranter på 7'x8' hver adskilt af en afstand på cirka 2'.

Cpl-plugin-visir
ESO-datareduktionsdatakanal for VISIR-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-visir
ReleaseVersionArchitectures
stretch4.3.0+dfsg1-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster4.3.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid4.3.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen til Visir-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

VLT-spektrometeret og billedfremstilleren for mellem-infrarød (VISIR) blev bygget af CEA/DAPNIA/SAP og NFRA/ASTRON, og er placeret på Cassegrain-fokus for UT3. Det tilbyder diffraktion-begrænset billedfremstilling med højsensitivitet i de to mellem infrarøde (MIR) atmosfæriske vinduer: N-båndet mellem 8 til 13μm og Q-båndet mellem 16,5 og 24,5μm, respektivt. Derudover har det et lang-splitspektrometer med et interval af spektrale opløsninger mellem 150 og 30.000.

Cpl-plugin-xshoo
ESO-datareduktionskanal for XSHOOTER-instrumentet
Versions of package cpl-plugin-xshoo
ReleaseVersionArchitectures
jessie2.5.2+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch2.8.4+dfsg-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.9.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.9.3+dfsg-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Git

Dette er datareduktionskanalen til XSHOOTER-instrumentet for Very Large Telescope (VLT) fra European Southern Observatory (ESO).

XSHOOTER er en flerbølgelængde (300-2500nm) mellemopløsningsspektograf monteret på UT2 Cassegrain-fokuset. XSHOOTER består af 3 arme, hver med optimerede linser, dispersive elementer og detektorer.

• UVB, der dækker bølgelængdeintervallet 300-559.5 nm,
  • VIS, der dækker bølgelængdeintervallet 559.5-1024 nm,
  • NIR, der dækker bølgelængdeintervallet 1024-2480 nm.
Pdl
Perl-datasprog: Perludvidelser for numeriske tal
Versions of package pdl
sid2.017-1kfreebsd-i386
jessie2.007-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
squeeze2.4.7+dfsg-2amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy2.4.11-4amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
stretch2.017-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster2.018-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid2.018-2amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package pdl:
devellang:perl, library
fieldmathematics
interfacecommandline, shell
roledevel-lib, program
Popcon: 57 users (105 upd.)*
Git

PDL giver standard-Perl mulighed for at COMPACTLY lagre og SPEEDILY manipulere de store N-dimensionelle dataarrayer, som er smørret og brødet indenfor videnskabelig beregning. Ideen er at omdanne Perl til et frit, array-orienteret, numerisk sprog på samme måde som kommercielle pakker såsom IDL og MatLab. Man kan skrive simple Perludtryk for at manipulere hele numeriske arrayer på en gang. For eksempel kan Perlvariablen $a, der bruger PDL, indeholde et 1024x1024 flydende heltals billede, det kræver kun 4 Mb hukommelse at lagre det og udtryk såsom $a=sqrt($a)+2 vil manipulere hele billedet på få sekunder.

En simpel interaktiv skal (perldl) tilbydes for kommandolinjen sammen med et modul (PDL) for brug i Perlskripter.

Screenshots of package pdl
Python-healpy
HEALPix representation of spherical data - Python interface
Versions of package python-healpy
sid1.10.3-2amd64,arm64,ppc64el
buster1.10.3-2amd64,arm64,ppc64el
stretch1.10.3-2amd64,arm64,ppc64el
sid1.9.1-4kfreebsd-amd64
upstream1.11.0
Popcon: 6 users (8 upd.)*
Git

HEALPix is an acronym for Hierarchical Equal Area isoLatitude Pixelization of a sphere. As suggested in the name, this pixelization produces a subdivision of a spherical surface in which each pixel covers the same surface area as every other pixel. It is commonly used to store all-sky astronomical images, most famously maps of the cosmic microwave background.

This package provides a Python wrapper around the C++ implementation of HEALPix.

Python-scientific
Pythonmoduler nyttige for videnskabelige beregninger
Versions of package python-scientific
wheezy2.8-4all
squeeze2.8-1.2all
jessie2.9.4-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package python-scientific:
Popcon: 255 users (18 upd.)*
Git

ScientificPython er en samling af Pythonmoduler, som er nyttige for videnskabelig beregning. De fleste moduler er ret så generelle, andre tilhører specifikke domæner og vil være af interesse kun for et lille antal brugere (f.eks. modulet Scientific.IO.PDB). Næsten alle moduler gør omfattende brug af Numerical Python (NumPy).

Scilab-celestlab
Library of space flight dynamics functions based on Scilab.
Versions of package scilab-celestlab
stretch3.0.0-1-2all
sid3.0.0-1-2all
squeeze2.0.1-3-1all
buster3.0.0-1-2all
jessie3.0.0-1-2all
wheezy2.3.0-1-1all
Popcon: 0 users (6 upd.)*
Svn

CelestLab is a library of space flight dynamics functions written in Scilab. This library has been developed and is maintained by the CNES (Centre National d'Etudes Spatiales) for mission analysis purposes. The library is used by CNES for the trajectory analysis and orbit design for various type of missions. CelestLab gathers in ten modules about 200 functions that allow mission designers to perform various tasks such as: orbit propagation, attitude computation, elementary manoeuvre computation, change of reference frames, change of coordinates, three body orbit analysis. CelestLab has been validated against the CNES flight dynamics reference software. Selected examples from mission analysis typical studies are provided in the CelestLab help pages.

Scilab-overload
Scilab toolbox to overload Scilab's macros
Versions of package scilab-overload
squeeze1.3.2-3amd64,armel,i386,ia64,mipsel,powerpc,s390,sparc
Popcon: 1 users (0 upd.)*
Svn

Thanks to this toolbox, a user can overload user-defined functions as if they were built-in functions.

This provides the capabilities to overload low-level Scilab's internal features.

Scilab-scimysql
Scilab interface to MySQL
Versions of package scilab-scimysql
wheezy0.1.1-5amd64,armel,i386,ia64,mipsel
squeeze0.1.1-2amd64,armel,i386,mipsel,powerpc,s390
Popcon: 0 users (1 upd.)*
Svn

Scilab library interfaces the MySQL C library. This module allows access to all functions available in the MySQL library in order to manage databases.

Sunclock
Flot ur der viser tiden og geografiske data
Maintainer: Roland Rosenfeld
Versions of package sunclock
buster3.57-8amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
squeeze3.56-6amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy3.57-2amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie3.57-3amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch3.57-7amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid3.57-7kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386
sid3.57-8amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Debtags of package sunclock:
uitoolkitxlib
uselearning, timekeeping
Popcon: 39 users (6 upd.)*
License: DFSG free

Sunclock er et X11-program, som viser et kort over jorden og indikerer de oplyste dele af kloden ved at tegne soloplyste områder mørkt på lyst, natområder som lyst på mørkt. Udover at vise lokalt tidspunkt for standardtidszonen, så vises også GMT, officiel tid og soltid for hovedbyer, deres bredde- og længdegrad, og den fælles distance for arbitrære steder på jorden. Sunclock kan vise meridianer, breddekredse, tropiske og arktiske cirkler. Programmet har indbyggede funktioner som accelerer tidshastigheden og viser udviklingen igennem årstiderne.

Screenshots of package sunclock
Xtide
Tilbyder tidevands- og strømforudsigelser
Maintainer: Peter S Galbraith
Versions of package xtide
buster2.13.2-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
squeeze2.10-2amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy2.11-1amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
sid2.13.2-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
jessie2.13.2-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch2.13.2-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
upstream2.15.1
Debtags of package xtide:
fieldgeography, meteorology
interfacecommandline, daemon, web, x11
networkserver
uitoolkitathena
uselearning, timekeeping
Popcon: 20 users (6 upd.)*
License: DFSG free

XTide er en pakke, der forudsiger flod og ebbe i en lang række formater. Grafer, teksttabeller og kalendere kan laves ligesom et tidevandsur kan lægges på dit skrivebord.

XTide kan fungere med X-windowssystemet, rene tekstterminaler eller på nettet. Dette opnåes med tre separate programmer: den interaktive brugerflade (xtide), den ikkeinteraktive kommandolinje (tide) og web-grænsefladen (xttpd).

Den algoritme, XTide bruger til at forudsige tidevandet er den, der benyttes af National Ocean Service i USA. Den er betydeligt mere nøjagtig end de simple tidevandsure, der kan købes i billige forretninger. Det kræver dog mere end en god algoritme at forudsige tidevand præcist. Man skal også have data for hvert sted, du vil forudsige tidevandet. Denne pakke indeholder prøvedata for et enkelt sted, så du kan afprøve pakken, men for at nyttiggøre programmet, kræves de data, der er i pakken xtide-data (eller kan hentes fra XTides ftp-sted).

Xtide-data
Harmoniske data til xtide
Maintainer: Peter S Galbraith
Versions of package xtide-data
sid20100529-1all
jessie20100529-1all
stretch20100529-1all
buster20100529-1all
squeeze20100529-1all
wheezy20100529-1all
upstream20161231
Debtags of package xtide-data:
usetimekeeping
License: DFSG free

Denne pakke indeholder de harmoniske data, der bruges af xtide-pakken til at vise tidevandsoplysninger for de fleste steder i verden. Dataene er pakke separat fra xtide, så de kan opdateres separat.

Nogle data udeladt fra opstrøms harmonics-filen på grund af begrænsninger på kommercielle distribution og var inkluderet i den ikkefrie pakke xtide-data-nonfree.

Yorick-cubeview
3D FITS-datafremviser specialiseret i spektrobilleder
Versions of package yorick-cubeview
stretch2.2-2all
jessie2.2-2all
sid2.2-2all
buster2.2-2all
wheezy1.6-2all
squeeze1.5-1all
Debtags of package yorick-cubeview:
interfaceshell, x11
roleplugin, program
Popcon: 20 users (19 upd.)*
Git

Cubeview er en fremviser for 3D-datalager i FITS-filer, et filformat som har en omfattende brug blandt astronomer. Programmet er specialiseret i at vise data fra spektrobilleder, men kan bruges til at udføre grundlæggende vsualisering på enhver FITS-fil, der indeholder en 3D-matrix.

Cubeview indeholder en uafhængig grafisk brugerflade som følger GTK+udseendet. Skrevet i Yorick og kan derfor skriptes. Et system af kroge tillader at tilpassede handlinger kan gentages automatisk, når bestemte hændelser opstår.

Screenshots of package yorick-cubeview
Yorick-gyoto
Generel relativistisk geodetisk integration for sproget Yorick
Versions of package yorick-gyoto
ReleaseVersionArchitectures
wheezy0.0.3-5amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
stretch1.2.0-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster1.2.0-4amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid1.2.0-4amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
jessie0.2.3-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 19 users (23 upd.)*
Git

Gyoto forsøger at tilbyde en ramme for beregning af baner og røntgensporede billeder indenfor generel relativitet.

Denne pakke tilbyder en udvidelse for programmeringssproget Yorick, der afslører Gyoto-faciliteterne. Pakken giver mulighed for at bruge Gyoto interaktivt fra Yoricks prompt eller køre komplekse Gyotoskripter.

Screenshots of package yorick-gyoto
squeeze0.9.9+dfsg1-2all
upstream1.1.1
Popcon: 11 users (15 upd.)*
Git

MiRA er en algortime for billedrekonstruktion fra data leveret fra optisk interferometere. Det er skrevet i sproget Yorick og betjent via Yorick-fortolkeren.

MiRA vandt 2008' Interferometric Imaging Beauty Contest organiseret af International Astronomical Union (IAU) for at sammenligne algoritmerne for billedsyntese designet for optisk interferometri. Sagt kort så laver MiRA direkte minimering af en straffet sandsynlighed. Denne straf er summen af to betingelser: En sandsynlighedsbetingelse (typisk en χ2), som håndhæver aftale for modellen med dataene, samt en legaliseringsbetingelse som skal tage højde for priors. Priorerne er forpligtet til at løfte de mange degenerationer på grund af manglen på delvis frekvensopbygning. Mira implementerer mange forskellige reguleringer (kvadratisk eller kant-bevarende glathed, samlet variation, maksimal entropi, etc.) og lader brugeren definere sin egne priorer. Sandsynlighedsstraffen er opbygget af moduler og designet til at redegøre for tilgængelige data af enhver art (komplekse synligheder, powerspectra og/eller lukkefase). En af styrken ved MIRA er, at det er baseret på en omvendt problemtilgang og kan derfor kan håndtere ufuldstændige datasæt; for eksempel kan MIRA opbygge et billede uden nogen Fourier-faseinformation. Inddata skal være i OI-FITS-formatet.

Screenshots of package yorick-mira
Yorick-spydr
FITS-billedvisning og simpel analyse
Versions of package yorick-spydr
sid0.8.2-3all
wheezy0.8.2-3all
squeeze0.8.1-1all
stretch0.8.2-3all
buster0.8.2-3all
jessie0.8.2-3all
Debtags of package yorick-spydr:
Popcon: 19 users (17 upd.)*
Git

Spydr (udtalt spider) er grundlæggende en FITS-billedfremviser. Den kan fungere som et uafhængigt program, men integreres bedst i et Yorick-baseret dataanalyse arbejdsforløb (Yorick er et fortolket sprog specialiseret i numeriske beregninger og videnskabelig grafik). Det inkluderer værktøjer til at zoome, fremstille udklip, histogrammer, gaussian/moffat-tilpasninger, PSF-tilpasninger (inkl. FWHM og Stehl). Kan fungere på enkelte billeder, sekvenser af billeder eller dataterninger.

Screenshots of package yorick-spydr
Yorick-svipc
Mellemproceskommunikation (delt hukommelse ...) for Yorick
Versions of package yorick-svipc
ReleaseVersionArchitectures
wheezy0.14-2amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie0.16-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch0.16-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster0.16-2amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
sid0.16-2amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
Popcon: 7 users (18 upd.)*
Git

Denne pakke giver mulighed for at tilgå System V Interproces-kommunikationsmekanismer inden fra Yorick:

• beskedkøer
  • semaforenssæt
  • delte hukommelsesegmenter Pakken viser også relateret funktionalitet, specielt fork().

Denne udvidelse fungerer primært i to tilfælde:

• parallel (flere processer) beregning
  • blandede programmer (f.eks. Yorick/Python)

Underpakker er tilgængelige for Python: python-svipc og python3-svipc.

Yorick-yao
Yorick-baseret adaptiv optisk systemsimulator
Versions of package yorick-yao
stretch5.4.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
buster5.4.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
squeeze4.5.1-1amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy4.9.1-2amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie5.4.0-1amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
sid5.4.0-1amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
upstream5.10.2
Debtags of package yorick-yao:
Popcon: 22 users (19 upd.)*
Git

Yao er en monte-carlo-simuleringspakke for adaptiv optik. Den kan bruges uafhængigt via en GTK-baseret integreret grafisk brugerflade eller som en Yorick-sprogudvidelse. Yao har:

• Shack-Hartmann og Curvature WFS, tændt eller slukket akse
  • Understøttelse for spejlene Stackarray (piezostack), curvature (bimorph), modal (zernike) og Tip-Tilt deformable. Højden af konjugeringen kan justeres
  • Arbitrære antal WFS'er og DM'er, med mulighed for at blande typer Det er derfor muligt (og nemt) at simulere enkelte DM-systemer, samt enkelte ikke-nul-konjugat-, GLAO- og MCAO-systemer
  • Understøttelse for Natural and Laser Guide Stars (eller en blanding), WFS med foton og læs højt støj
  • Atmosfærisk model med flere lag kun med geometrisk formering
  • Hastighedsoptimeret loop: Kritiske rutiner er blevet kodet i C
Screenshots of package yorick-yao

Debian packages in contrib or non-free

Gliese
stellar data set from the Third Catalogue of Nearby Stars
Versions of package gliese
wheezy3.0.95-2 (non-free)all
squeeze3.0.95-2 (non-free)all
sid3.0.95-2 (non-free)all
buster3.0.95-2 (non-free)all
stretch3.0.95-2 (non-free)all
jessie3.0.95-2 (non-free)all
Debtags of package gliese:
usegameplaying
License: non-free

This package provides a star catalog which contains approximately 3800 star records including the known stars nearer to Earth than approximately 80 light-years, taken from the Third Catalogue of Nearby Stars (preliminary edition), Gliese and Jahreiss, 1991.

This stellar data set may be viewed with the StarPlot program available from Debian, but can also be used with other astronomical software.

Pgplot5
large subroutine library for plotting scientific data
Versions of package pgplot5
ReleaseVersionArchitectures
buster5.2.2-19.3 (non-free)amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
squeeze5.2.2-17 (non-free)amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
sid5.2.2-19.3 (non-free)amd64,arm64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mips64el,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
wheezy5.2.2-19 (non-free)amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie5.2.2-19+deb8u1 (non-free)amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mipsel,powerpc,ppc64el,s390x
stretch5.2.2-19.3 (non-free)amd64,arm64,armel,armhf,i386,mips,mips64el,mipsel,ppc64el,s390x
Debtags of package pgplot5:
devellibrary
fieldmathematics
roledevel-lib, shared-lib
Popcon: 31 users (10 upd.)*
License: non-free

This package contains both runtime and development libraries. Many routines are included in pgplot for viewing scientific data. Many (about 70) output devices are supported. 2-D , 3-D , contour, image manipulation, etc. are well supported. Interactive routines are included. Both a C and a FORTRAN library are present. See http://astro.caltech.edu/~tjp/pgplot/ for documentation.

Yale
stellar data set from the Yale Bright Star Catalog
Versions of package yale
buster5.0.95-2 (non-free)all
squeeze5.0.95-2 (non-free)all
wheezy5.0.95-2 (non-free)all
jessie5.0.95-2 (non-free)all
stretch5.0.95-2 (non-free)all
sid5.0.95-2 (non-free)all
Debtags of package yale:
roledata
License: non-free

These data come from the [Yale] Bright Star Catalog, 5th Rev. Ed. (preliminary), Hoffleit and Warren, 1991. It contains all the stars with apparent magnitude brighter than +6.5.

This stellar data set may be viewed with StarPlot program available from Debian, but can be used with other astronomical software.

Debian packages in New queue (hopefully available soon)

Python-pyraf
debug symbols for python3-pyraf
Versions of package python-pyraf
NEW2.1.14+dfsg-1all
Version: 2.1.14+dfsg-1

PyRAF is a command language for running IRAF tasks that is based on the Python 2 scripting language. It gives users the ability to run IRAF tasks in an environment that has all the power and flexibility of Python. PyRAF can be installed along with an existing IRAF installation; users can then choose to run either PyRAF or the IRAF CL.

Unofficial packages built by somebody else

Spacechart
Star map viewer and navigator
License: unknown

SpaceChart is a program to display 3d maps of stars and move freely around it. It is capable of showing only a subset of the stars in a given data file, and only those within a given distance of the center of the display. Also, it shows lines between stars that are closer than a given distance.

Remark of Debian Science team: Removed from Debian

This package was removed from Debian but some versions are available from http://snapshot.debian.org/

Reasons are given here: http://bugs.debian.org/460795

Ssystem
3D solar system simulator
License: unknown

An OpenGL Solar System simulator which includes the sun, the nine planets, a few major satellites, and background stars.

This package has since been rewritten and repackaged as Celestia, but since that package has significantly higher hardware requirements than ssystem does, this package is being kept around. Celestia has a better looking solar system, more options, and unlike ssystem, is actually still being worked on, so you probably only want to use this if you have older hardware that cannot run Celestia at a reasonable speed.

Remark of Debian Science team: Removed from Debian

Reasons are given here: http://bugs.debian.org/352709

Stars
star map program that draws the night sky
License: unknown

Stars is an astronomy program that lets you view the sky from your computer.

Except for generating a small rotation matrix and some parameters, all math is integer based, allowing very fast display. At 16 bytes of memory per object, many objects can be loaded at once. Most graphics are antialiased.

Xephem
An interactive astronomical ephemeris for X.
License: Non-free

Xephem is an interactive astronomical ephemeris program for X Windows systems with Motif. It provides many graphical views as well as quantitative heliocentric, geocentric and topocentric information for Earth satellites, solar system and celestial objects.

Remark of Debian Science team: Removed from Debian due to licensing issues.
*Popularitycontest results: number of people who use this package regularly (number of people who upgraded this package recently) out of 203532